Kanonfoto

- Alla ska ha möjlighet att föreviga ett minne...

Byte av glas på vår surfplatta, Samsung Galaxy Tab 10.1

Kategori: Allmänt

För ett tag sedan råkade en av mina döttrar tappa ner vår surfplatta i golvet så att skärmen sprack.
Kollade upp, nyfiken teknisk som jag är, lite på youtube om det skulle gå att byta själv då det kändes onödigt att slänga bort plattan och att lämna in för byta skulle kosta mer än en ny likvärdig platta.
 
 
Efter jag kollat igenom den surfade jag in på ebay och beställde en.
Det tog någon vecka att få den, kostade 185kr.
Igår kom orken att testa mig på detta.
Hade dock inte exakt samma verktyg som i videon så jag använde en hårtork.
 
Surfplattan, Samsung Galaxy Tab 10.1 Model: GT-P7510 med sprucket glas
 
Började plocka bort bakstycket
 
Baksidan lös
 
Mitt kabel lös, allt enligt instruktionen i videon
 
Värmde runt kanterna med en hårtork (!) och började arbeta mig runt kanten
 
Yes!
 
Ett par sekunders panik när jag hittade en avkapad flatkabel, tills jag insåg att det var den som satt mot gamla skärmen.
 
Drog bara bort det sista av limtejpen
 
Nya glaset
 
Torkade noga av LCDn från damm
 
Efter att nya glaset satts på plats
 
 
 
Tadaaa

Kommentarer

  • Jonas säger:

    Kanontips och instruktion, köpte på ebay bytte glaset o vipps ny surfplatta!!!! :-D

    Svar: Så bra att kunna vara till hjälp :) :)
    Andreas "Wilma" Långström fd Olofsson

    2014-03-13 | 21:39:42
  • Anonym säger:

    Letar men kan inte hitta på ebay😯

    2015-03-11 | 11:11:41

Kommentera inlägget här: